Ofte stilte spørsmål om Sunwind Webshop

30. juni 2018

Spørsmål om betaling, frakt eller levering? Les de oftest stilte spørsmålene om Sunwinds webshop her. Finner du ikke svar på det du lurer på kan du alltid ta kontakt med oss eller spørre via Spør Sunwind og få svar av Rune.

Sunwind.no har gjennomgått en forandring vi håper du som leser dette setter pris på! Nå kan du velge mellom å benytte deg av «klikk og hent» i butikk eller betale direkte på nettsiden via Klarna, og få varene levert hjem til deg. Velger du å få varene utlevert hos en forhandler henter og betaler du der, og betaler 0 kr i frakt. Velger du å handle via Klarna Checkout sender vi varene rett hjem til deg – eller den adressen du måtte velge.

Vi har samlet de vanligste spørsmålene vi får om kjøp og bestillinger i vår webshop her. Finner du ikke svar på det du lurer på kan du alltid kontakte oss her!

Vanlige spørsmål om vilkår og betaling

Har jeg angrerett?
Har du kjøpt og betalt en vare direkte på nettsiden, vil du alltid ha 14 dagers angrerett. Har du bestilt varen på nettsiden og hentet og betalt varen hos en forhandler, gjelder ikke angreretten. Ta kontakt med oss på post@sunwind.no hvis du ønsker å benytte deg av angreretten.

Kan jeg fortsatt angre innen 14 dager selv om jeg har åpnet varen?
Du har alltid rett til å pakke opp og undersøke produktet du har kjøpt i samme grad som du kan gjøre i en butikk. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i samme stand og mengde som den var i da du mottok den. Pass på at du beholder den originale emballasjen varen kom i da du må sende varen tilbake til oss i originalemballasje. Ta kontakt med oss på post@sunwind.no hvis du ønsker å benytte deg av angreretten.

Hvis det er lang leveringstid på varen jeg har bestilt, når begynner garantien å løpe?
Det er alltid den datoen du mottar varen både garanti og reklamasjon gjelder fra. Leveringstid eller andre forsinkelser skal ikke ha noen innvirkning på dine rettigheter.

Hvordan melder jeg meg av nyhetsbrevet?
Du kan til enhver tid melde deg av nyhetsbrevet vårt ved å følge denne linken.

Når mottar jeg kvittering eller faktura?
Har du kjøpt og betalt via Klarna vil du automatisk motta en kjøpskvittering når transaksjonen er gjennomført. Har du valgt klikk og hent og fått varene fraktfritt utlevert hos en forhandler vil du få din kjøpskvittering av forhandleren da du har gjennomført selve kjøpet der.

Jeg finner ikke kvitteringen, kan dere hjelpe meg med ny?
Har du opprettet en brukerkonto kan du finne ordrebekreftelsen din der. Selve fakturaen din kan du få dette på nettsidene til Klarna. Har du hentet varen hos en forhandler må du henvende deg til dem for å høre om de kan være behjelpelige.

Hvordan opptjener jeg bonuspoeng, og hvor ser jeg disse?
For å samle bonuspoeng må du opprette en brukerkonto og være logget inn på sunwind.no. Ved hvert eneste kjøp eller bestilling du gjør på vår nettside, vil du opptjene 3% kjøpebonus du kan benytte ved neste kjøp. Dette gjelder enten du kjøper og betaler direkte på siden eller henter og betaler varene hos en forhandler.

Kan jeg legge til et produkt på en eksisterende ordre?
Hvis du benytter webshopen til å bestille og hente en vare hos et utleveringssted vil dette i mange tilfeller være mulig hvis du gjør dette innen 12 timer fra den første bestillingen ble gjort. Det enkleste alternativet er å sende inn enda en ordre med det produktet du ønsker slik at du får alle varene du ønsker på to ordrebekreftelser. Betaler du via Klarna vil dette dessverre ikke være mulig.

Vanlige spørsmål om frakt og levering

Hvordan ser jeg hva frakt koster for et spesifikt produkt?
Legg produktet i handlekurven, gå til handlekurven, og der får du opp mulighet til å beregne frakt ved å taste inn ditt postnummer.
Ønsker du å bestille en vare og hente den ut og betale hos forhandler er dette alltid fraktfritt for deg.

Når sendes varen?
Vi forsøker alltid å levere varen din så raskt som mulig. Det vil ta 1 til 3 virkedager å sende ut varen fra vårt lager etter vi har mottatt din ordre. Når Bring har hentet varene, bruker de vanligvis 2 til 3 (tidvis opptil 5) virkedager på å sende varene til hele landet.
Ved hjemlevering av tyngre gods (over 35 kg) trenger Bring litt lenger tid. Dette varierer fra et par til 14 dager, alt avhengig av når Bring kjører ut denne typen varer der du bor.

Hvordan sporer jeg varen?
Du vil motta en SMS med sporing av pakken når den sendes fra vårt lager.
Denne SMS-en inneholder en link til Bring sin side hvor du kan spore din forsendelse. Du får en ny SMS når varen kan hentes på ditt postkontor eller er underveis hjem til deg alt ettersom leveringstypen du valgte.

Tilbyr dere fraktfri levering?
Du får alltid fraktfri levering når du bestiller varene på nett for utlevering og betaling hos en forhandler. Ønsker du å få varene tilsendt betaler du frakt avhengig av pakkens størrelse, vekt og hvilket fraktalternativ du ønsker.

Hvordan velger jeg forskjellige fraktalternativer?
Sunwind sender sine varer med Bring. Bring tilbyr fire forskjellige fraktalternativer, men hvilke alternativer du får avhenger av pakkens vekt og størrelse. Det kan derfor hende du kun får opp ett eller to fraktalternativer.

  • Brev: for mindre varer på under 2 kg vil du kunne få opp ‘brev’ som et alternativ. Da får du varen sendt hjem i postkassen som brevpost.
  • Klimanøytral servicepakke: velger du dette alternativet kan du hente pakken din på ditt lokale postkontor. Du vil motta en SMS når pakken kan hentes.
  • På døren: her får du varen din hjemlevert på døren mellom kl. 17 og 21. Du vil motta en SMS når pakken er underveis.
  • Stykk- og partigods: dette alternativet er tilgjengelig for leveranser på over 35 kg som leveres rett hjem til deg. Du kan spore forsendelsen via linken til Brings hjemmeside som du mottar på SMS når varene er sendt fra vårt lager. Du vil motta en telefon fra sjåføren 30 – 60 minutter før leveransen.

Hvordan avtaler jeg levering?
Du vil motta en SMS med sporing av pakken når den sendes fra vårt lager. I SMS-en får du en sporingslink som sender deg til Bring sine nettsider. Her finner du informasjon om leveringen og instruksjoner om hvordan du kan avtale levering nærmere.

Hvis produktet jeg bestiller har ekstra lang leveringstid, hvordan får jeg vite det?
Vi vil gi deg beskjed så raskt som mulig hvis varen din er forsinket, enten via epost eller telefon.

Hva skjer hvis ett produkt har lang leveringstid, sender dere de andre i mellomtiden?
Du skal ikke måtte vente lenger enn det som er nødvendig. Vi vil derfor sende de tilgjengelige varene så raskt som mulig. Du blir kun fakturert for varene du mottar. Dette kalles en dellevering. Når vi kan levere resten av varene vil du motta en faktura av Klarna, og vi sender varene.

Hva gjør jeg hvis varen jeg mottar er skadet?
Det er viktig at du undersøker varen når du mottar den. Hvis det er skader på varen du har mottatt ber vi deg ta bilde av skaden, ta vare på emballasjen og kontakte oss via dette skjemaet så raskt som mulig. Ved levering av stykk- og partigods, vennligst påse at du gjør en anmerkning på sjåførens fraktterminal.

Hvordan endrer jeg navn, nummer eller adresse på leveransen?
Det går dessverre ikke an å gjøre selv, men ta raskt kontakt med oss så skal vi hjelpe deg så godt vi kan. Hvis du har betalt med faktura har vi ikke lov til å endre leveringsadressen i ettertid da varene sendes til folkeregistrert adresse.

Hvordan avbestiller jeg?
Ta kontakt med oss så raskt som mulig – vi skal hjelpe deg så godt vi kan! Har varene blitt sendt ut fra vårt lager kan du dessverre ikke avbestille din ordre. Ønsker du å returnere varene kan du benytte deg av angreretten.

Hva gjør jeg hvis noe mangler i pakken?
Skulle det mot formodning mangle noe i pakken, ber vi deg ta kontakt med oss slik at vi kan ordne opp så raskt som mulig.

Jeg ønsker å benytte meg av angreretten. Hvordan gjør jeg det?
Meld fra til oss på epost til post@sunwind.no så snart du har bestemt deg for å ta i bruk angreretten din. Fyll ut angrerettskjema du fikk med ordrebekreftelsen din, og legg dette sammen med varen når du sender denne tilbake. Vennligst merk at kostnaden for returfrakt dekkes av kunden. Husk å ta vare på originalemballasjen da angreretten forutsetter at varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde.

Vanlige spørsmål om service og support

Starter reklamasjonstiden når garantitiden går ut?
Nei, reklamasjonstid og garantitid starter alltid samtidig, og gjelder fra dagen du mottar produktene.

Hva slags garanti har jeg?
Garantitiden vil være forskjellig fra produkt til produkt, men du har alltid 2 års reklamasjonstid på alle produkter du kjøper av oss. Produkter som forventes å ha vesentlig lenger levetid enn dette har en reklamasjonstid på 5 år.

Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon?
Reklamasjonsretten er lovpålagt og er derfor obligatorisk i henhold til norsk lov. Garanti er noe produsent og forhandler kan legge til om de ønsker, men det er ingen krav om dette.

Hvor får jeg utført service på et ødelagt produkt?
Flere av våre forhandlere kan utføre service på våre produkter. Finn din nærmeste forhandler her. Du kan også sende produktet inn til vårt serviceverksted for reparasjon – ta kontakt med oss her slik at vi kan gjøre en vurdering av hva slags service vi tror er nødvendig, i mange tilfeller vil du kunne utbedre feilen selv.

Hvor lang tid tar det å reparere et produkt jeg har sendt inn for service?
Har du sendt produktet inn til Sunwind Serviceverksted på Rud vil det vanligvis ta ca. en uke, forbeholdt at vi har alle reservedeler tilgjengelige på lager. I høysesong vil det ta mellom to og tre uker, litt avhengig av hvor omfattende service/reparasjon som er nødvendig å utføre.

Kan jeg kjøpe reservedeler av dere?
Mange av reservedelene vi anser som slitedeler, altså de du må regne med å måtte bytte i løpet av produktets levetid, ligger i netthandelen og du kan bestille disse. Vi har derimot ikke alle tilgjengelig i netthandelen, så ta kontakt med oss her hvis du ønsker å kjøpe en reservedel du ikke finner på nettsiden. Er du usikker på hvilken del du behøver kan du sende oss en epost, inkluder gjerne bilder, til post@sunwind.no.

Jeg finner ikke bruksanvisningen, kan dere sende meg en ny?
Du skal kunne finne bruksanvisningen for ditt produkt via blant annet denne linken. Du kan også se på produktsiden under fanen «produktdokumenter».


Fant du denne artikkelen nyttig? 

Del dette: