Seilas i nordlige farvann

9 september 2020

Om bord på seilbåten Y/S Vilja har familien Slungaard Myklebust seilt verden rundt de siste tre årene. Det var ikke før den siste etappen fra Canada, via Grønland, og til Norge at det holdt på å gå galt.

En familie på tre – femåring inkludert. En seilbåt på 50 fot. 28 sammenhengende døgn på sjøen. Dette var det siste eventyret som ventet familien Slungaard Myklebust etter en treårig jordomseiling da de vendte nesen mot Norge fra Canada – via Grønland.

Jordomseiling i tre eventyrlige år

Turen startet i Trondheim via de britiske øyer, deretter til Frankrike, Spania, Portugal, Kanariøyene og til Kapp Verde. Derfra seilte familien til Karibia hvor de reiste fra øy til øy, før turen gikk til Polynesia, New Zealand og øyene i området, deretter via Indonesia og Australia til Madagaskar, Sør-Afrika og Namibia. Videre seilte de til Brasil og la turen nordover via en rekke øyer før de til slutt nådde USA. Til slutt befant de seg langs den kanadiske kysten, og endte med korona-karantene her.

- Vi er på vei hjem etter en treårig jordomseiling, og var i gang med de siste forberedelser før Atlanterhavskryssingen tilbake til Norge via Grønland, forteller skipper og pappa Jon Petter Li Slungaard Myklebust. Så langt hadde turen vært et stort eventyr for alle tre.

Det var i karantene i havna på Newfoundland at han oppdaget at Y/S Viljas to varmeapparater – båtvarmerne Wallas – verken startet som de skulle eller brant rent. Tanken på nesten en måned på sjøen uten varmeapparater fristet lite, spesielt når den yngste eventyreren bare er 5 år:

- De to Wallasene om bord ville ikke starte eller brenne rent, og jeg var totalt opprådd. Det var ikke lystbetont å forestille seg seiling i nordlige farvann for en familie med småbarn uten oppvarming om bord, forteller Jon Petter.

Wallasene hadde han sist sjekket da familien var i Sør-Afrika, og skal vi tro Jon Petter og Ingrid, var det hell i uhell at dette ble oppdaget da de lå i karantene langs kaia i St. Johns på Newfoundland.

- Aldri så galt at det ikke er godt for noe, sier Jon Petter, som plutselig hadde god tid på å forsøke å reparere varmeapparatene.

Han utdyper til SeilMagasinet:

- Det ville vært j… mye verre å gjøre den jobben i kaldere strøk om hele familien hakket tenner rundt meg. For ikke å snakke om at det var mer lystbetont å drive og skru på båt når jeg uansett måtte være om bord, enn når vi nå kan gå på land og oppleve Grønland.

God planlegging – og god support 

Før de kastet loss for tre år siden, var familien i kontakt med servicetekniker og Wallas-ekspert Stian Meiningen hos Sunwind:

- Før avreise for tre år siden var vi i kontakt med Stian, og han sendte oss de reservedeler han mente vi burde ta med på en slik langtur som vi er på, forteller kaptein Jon Petter.

Det gikk tre år, men det viste seg at både reservedelene Stian hadde sendt med familien, og Stians kompetanse skulle komme til nytte:

- Jeg fikk ringe ham opptil flere ganger daglig, og han svarte alltid med gode råd og en positiv innstilling - også denne gang stilte han sin kompetanse til rådighet for oss, tross at han selv var på ferie. Etter tre dager med iherdig innsats, grublerier og god støtte fra Stian fikk vi endelig varmluft i båten igjen. Den hadde rett og slett vært gjenkokset, og glødeplugg og flammevakt måtte skiftes. Reservedelene Stian hadde sendt med oss kom til god nytte.

Og heldigvis endte det hele godt:

- Nå, fire uker senere, seiler vi med varm båt i Grønlands fjorder.

Stian tar det hele med et smil, og er godt fornøyd med å ha bidratt til å løse situasjonen for familien på Y/S Vilja:

- Her fikk vi heldigvis løst det ganske så greit med litt fjernsupport, at Jon Petter er nevenyttig gjør jo support fra Norge til Canada enkelt og greit. Det at Ingrid og Jon Petter hadde planlagt godt og fått med reservedeler, gjorde at problemet kunne løses også i karantene i utlandet, smiler Stian.

Han poengterer at det er viktig at langturseilere tar forberedelsene på alvor, noe som er betydelig lettere når du har varer man enkelt kan skaffe reservedeler til.

Det er ikke tvil om at gode forberedelser og god support var til hjelp for familien:

- En slik serviceinnstilling og forståelse for en kundes situasjon som Stian viste oss da vi var i beit er gull verdt, både for arbeidsgiver og kunde. Tusen hjertelig takk for hjelpen! Avslutter Jon Petter Slungaard Myklebust.