Slik rigget familien campingvogna for fricamping

18 april 2021

Fricamping har alltid vært en drøm for den lille familien, og å sørge for nok strøm på fricampingen skulle vise seg å være superenkelt med riktig solcellepanel og litiumbatteri.

Marianne Emblemsvåg har jobbet en rekke år i Sunwind, og har bedre peiling enn folk flest på bruk av både solcellepaneler og batterier enten det er til hytta, båten eller campingvognen. Da hun og familien bestemte seg for å gå til innkjøp av en campingvogn for å fricampe, gikk turen naturlig nok aller først til en campingforhandler.

Marianne hadde en klar idé om hvilke oppgraderinger de ønsket å gjøre av solcellepanel, batteri, lader og regulator slik at den lille familien skulle være sikret nok strøm uansett hvor de befant seg.

Riktig batteri gir nok strøm

For Marianne og familien viste det seg helt avgjørende at hun selv jobber med solenergi for at den nye campingvognen faktisk skulle få det opplegget de ønsket:

- Som ny i markedet syntes jeg det var litt vanskelig få tilpasset det anlegget vi ønsket, forteller hun.

Hos den aller først campingvognforhandleren ble hun fortalt at de «måtte greie seg med et 100 amperetimer AGM-batteri fordi det gjorde alle andre», og hun fikk forklart at «et litiumbatteri ville ødelegge elektronikken i vognen».

- For meg som jobber med blant annet litiumbatterier, visste jeg heldigvis at det ikke stemmer. Det er nok en litt utdatert holdning til litiumbatterier som noen dessverre fortsatt har, men litiumbatterier er både trygge og særdeles godt egnet i campingvogn, sier Emblemsvåg.

Heldigvis for familien, satt Marianne på mer enn nok kunnskap selv, og hun fant raskt en forhandler som både hadde kunnskapen og serviceinnstillingen som reddet campingdrømmen fra å gå i tusen knas.

- Vi som skal på Norgesferie og ønsker å oppleve naturen, har et mål om å klare oss selv. Vi vil slippe å måtte kjøre fra campingplass til campingplass fordi vi ikke har strøm nok til å få varmt vann til å ta en dusj, eller benytte de andre strømkrevende apparatene. Med barn og hund på tur er det noen ting man ikke klarer seg uten, og da er vi avhengig av blant annet riktig batterier som sørger for nok strøm, og solcellepanel som kan lade det opp.

Og riktig batteri, solcellepanel, solcelleregulator, lader og inverter skulle det bli.

Derfor foretrekker fricamperen litiumbatteri

Før Marianne og mannen gikk til anskaffelse av campingvognen, var de klare på at det kun ville være et litiumbatteri som ville egne seg slik at de kunne fricampe slik de har drømt om.

- Det hele starter litt med valg av riktig batteri for vår del, og det er mange grunner til at litium var det vi helt klart skulle ha, sier Marianne.

En av de aller største fordelene med litiumbatterier fremfor andre batterityper er at du kan utnytte nesten hele batterikapasiteten, gjerne mellom 90% og 100%. Til sammenligning kan man utnytte 50-70% av batterikapasiteten på et AGM-batteri.

- For oss som har som mål å unngå campingplasser og derfor ikke kan regne med landstrøm, er det helt kritisk å ha et stort nok batteri, sier Emblemsvåg.

Valget falt derfor på Sunwind Lithium Heat 300At.

- For noen vil dette kanskje være i største laget, men for oss som fricamper, og har gjort det hele vinteren hvor det som kjent er korte soldager og derfor lite lading, har dette batteriet vært helt riktig.

Siste dagen av campingferien i vinter ble brukt til å teste hvor lang tid det faktisk tok å bli tomme for strøm, og det tok bruk av alle strømkrevende apparater og varmekabler på en hel dag uten lading, før testen kunne avsluttes.

Alt av forbruk og batteristatus kunne Marianne følge med på i appen til batteriet. Det viste seg å være helt uunnværlig.

- Ingen kunne fortelle oss for eksempel hvor mye strøm vannvarmeren trekker. Det blir jo litt som rekkeviddeangst med elbil, du har litt angst for hvor mye strøm du egentlig har igjen, sier Marianne.

Men ved å ta i bruk appen ble hun beroliget.

- Man er litt usikker først, men det var lett som bare det å sjekke batteristatus i appen, full kontroll til enhver tid gjør at man raskt blir trygg på at man har nok strøm, forteller Marianne.

Den totale vekten til en campingvogn har konsekvenser både for hvilken førerkortklasse du må ha, og trekkbilens egnethet, og må derfor ikke undervurderes.

- Vekt er et annet viktig parameter, det kan vel alle campingentusiaster skrive under på, ler Marianne.

En av de store fordelene med å bruke litium i campingvogn og bobil er nettopp den lave vekten på batteriene. Med et litiumbatteri får du rett og slett mer energi å utnytte (altså flere amperetimer) for den samme, eller lavere vekt. Et 260 At AGM-batteri gir 35 wattimer per kilo, mens et 125 At litium heat gir 100 wattimer per kilo.

- Kan ha masse strøm når du fricamper!

For Marianne og familien var valg av litiumbatteri helt avgjørende for muligheten til å fricampe på den måten de ønsker.

- Grunnen til at vi kjøpte campingvogn var for å fricampe. Hvis vi ikke hadde hatt et anlegg som ga muligheten til det, hadde vi ikke kjøpt campingvogn til å begynne med, forteller hun.

I tillegg til det perfekte batteriet, gikk Marianne til anskaffelse av Arpina 185W solcellepanel, et solcellepanel med braketter spesialtilpasset bruk på campingvogn og bobil, solcelleregulatoren Victron Smart Solar MPPT 75/15 som hun bruker sammen med appen Victron Connect for å alltid ha full oversikt over lading, og inverteren Victron Multiplus 12/1200/50 som sørger for riktig lading av batteriet når de kobler til landstrøm, og sørger for 230 volt i vogna uansett hvor de camper. Hun fikk utstyret montert av caravanforhandleren.

- Jeg har hørt andre med campingvogn si at «strøm til kaffemaskinen er en utopi», de har strøm kun til litt lys. Med opplegget mitt har jeg sørget for at vi har strøm til alt vi måtte ønske, ler Marianne.

Så hva er det hun egentlig har i campingvognen sin?

Dette har fricamperen av strømtrekkende utstyr

For en familie på tre, pluss en firebeint turkamerat, er det litt av hvert som skal med.

Kjøleskapet i campingvognen til Marianne kan driftes på 12 volt, 230 volt eller med gass. Med inverteren har de satt opp systemet slik at kjøleskapet alltid kjører på 230 volt. Dersom de har behov for å spare strøm, kan de slå over til å drifte skapet på gass, det har blitt kjørt på gass i vintermånedene. Ellers har de en stavmikser, vannvarmer (28A), vannkoker (90A) og et paninijern som gjør matlagingen til en drøm.

- Stavmikseren trekker ca. 5 ampere, og her har vi flittig brukt Sunwind-appen til å følge med hvor mye strøm hver ‘dings’ bruker, og hvordan det påvirker kapasiteten i batteriet, smiler Marianne.

I tillegg har de belysning (1-2A), mobilladere (1A), TV (2A) og varmekabler (14A).

- Oppvarmingen er på gass, men vi har benyttet varmekablene om morgenen for å få litt lunk i vogna, det hjelper godt på. De vil være for strømtrekkende til å stå på hele tiden, sier Marianne.

Med en splitter ny campingvogn fra i vinter og et oppgradert energiopplegg med Sunwind-produkter, er det en fornøyd familie som ser frem til Norgesferie til sommeren:

- Vi gleder oss til å oppdage nye idylliske plasser å campe, og selvsagt oppleve norsk natur på sitt beste – så er det godt å vite at vi alltid vil ha nok strøm uansett hvor vi velger å fricampe, avslutter Marianne.

Dette er fricamping

Fricamping er i vinden som aldri før, og går rett og slett ut på å overnatte på steder som ikke er tilrettelagt for eller tilpasset campingvogn og bobil, og på den måten få den ultimate frihetsfølelsen og naturopplevelsen. Komforten som sanitæranlegg, innlagt strøm og andre fasiliteter ved campingplasser er bare å glemme, for fricamperne er det naturen og friheten som motiverer.

Fricamping regnes som opphold og ferdsel i naturen, og er derfor regulert av bestemmelsene i friluftsloven og allemannsretten, som blant annet gir rett til å bruke utmarka uavhengig av hvem grunneier er. Det er likevel ikke fritt frem, og et godt utgangspunkt er å sette seg inn i både allemannsretten og friluftsloven før du legger ut på fricampingtur.
 

Marianne_caravan (22).jpeg